Historie firmy Clark

C60-80 pro těžký provoz
C60-80 pro těžký provoz

Společnost CLARK představila čtyřkolový vysokozdvižný vozík C60-80 určený pro těžký provoz. Tento nový vozík je určen pro práci v továrnách, skladech a docích a pro manipulaci stavebních materiálů.  

Elektrický vozík GEX20/30
Elektrický vozík GEX20/30

V tomto roce byl uveden elektrický vozík GEX20/30. Tento 80 voltový vozík s koly s pneumatikami má vynikající rychlost a výkon. Díky nulovému poloměru otáčení náprav má nedostižitelnou schopnost manévrování.  

Elektrické vozíky TMX12-25 a ECX20-32
Elektrické vozíky TMX12-25 a ECX20-32

V tomto roce jsou uvedeny elektrické vozíky TMX12-25 a ECX20-32 s absolutně novou 100% AC technologií. Tyto vozíky mají vynikající využití ve výrobě, ve skladech, expedicích a stáčírnách. Vozíky TMX12-25 a ECX20-32 AC mají minimální požadavky na údržbu a nejsou hlučné.  

Elektrický vysokozdvižný vozík EPX20/30
Elektrický vysokozdvižný vozík EPX20/30

V tomto roce je uveden elektrický vysokozdvižný vozík EPX20/30 pro použití tam, kde je nutné použití kol s pneumatikami.  

Řada CLARK Gen2
Řada CLARK Gen2

Na globální trh vysokozdvižných vozíků je uvedena řada CLARK Gen2. Gen2 nabízí nosnost od 4 000 do 6 500 liber, s plnopryžovými koly či pneumatikami. Model navrhla pobočka Clark Material Handling Asia a pokračuje v budování dobré pověsti značky Clark jako výrobce spolehlivých a odolných vysokozdvižných vozíků.  

Vyroben 1 000 000 vozík CLARK
Vyroben 1 000 000 vozík CLARK

Byl vyroben miliontý vozík CLARK. Tento model CDP25H Megastat je dnes trvale vystaven v předváděcích prostorách CMHC v Lexingtonu v Kentucky.  

Modelová řada Genesis
Modelová řada Genesis

V tomto roce je představena modelová řada Genesis, uvádějící čtyřkolové vozíky se spalováním s celogumovými koly i pneumatikami. Řada Genesis se vyznačovala izolovanou kabinou pryžovými prvky , čímž se zvýšilo pohodlí obsluhy a byl tak stanoven nový standard pro produktivitu a spolehlivost.  

Modely se systémem GCS/GPS
Modely se systémem GCS/GPS

V tomto roce byly představeny modely vozíků se systémem GCS/GPS. Systém navrhování vozíků umožňoval zákazníkům upravit výběr vozíku podle daného použití a vybírat pohony, nápravy a převodovky.  

Elektrické vozíky ECA17-30 & EPA 20-30
Elektrické vozíky ECA17-30 & EPA 20-30

V tomto roce byly představeny elektrické čtyřkolové vozíky ECA17-30 & EPA 20-30. Představovaly velký pokrok v designu a ergonomice elektrických vysokozdvižných vozíků CLARK, díky lepší spolehlivosti, produktivitě a pohodlí obsluhy. Model ECA se posléze vyvinul v roce 1987 do modelu ECS17-30, který pak následoval v roce 1996 model ECG20-32.  

Vyroben 500 000 vozík
Vyroben 500 000 vozík

Společnost CLARK vyrobila svůj 500 000. vozík, model vysokozdvižného vozíku C500-50 se spalovacím motorem, na čtyřech kolech. Darovala jej univerzitě Western Michigan University v roce 1977 a tento vozík je zde v provozu dodnes.  

Řada C500
Řada C500

V tomto roce byla představena výrobková řada C500. Řada C500 zahrnovala vozíky se spalovacím motorem i elektrické, s celogumovými koly i pneumatikami. Řada vysokozdvižných vozíků Clark C500 nabízela modely s nosností 2 000 liber pro použití ve skladech a s nosností až 80 000 liber pro ocelárny. Nakonec nahradila modelovou řadu Clarklift.  

Vozík TW15/20
Vozík TW15/20

V tomto roce byl představen vozík TW15/20. TW15/20a byl prvním elektrickým tříkolovým vysokozdvižným vozíkem v USA a stal se v průmyslu běžně používaným vozíkem. Vykazoval vynikající manévrovací schopnosti a používal se v celém průmyslu, v expedicích, skladech a plnicích linkách. Vývoj posunul vozík TW15/20 v roce 1981 k modelu o 24 voltech, TM10/15S. Pak z vozíku TM10/15S byl vyvinut vozík o 36 voltech TM15/20 v roce 1986.  

Řada Clarklift
Řada Clarklift

V tomto roce je představena řada Clarklift. Clarklift byla ucelená řada vysokozdvižných vozíků se spalovacím a elektrickým pohonem a nabízela celogumová kola i kola s pneumatikami. Postupem času nahradila modely Carloader, Utilitruck a Clipper. Společnost CLARK představila zvedací zařízení a v něm svislý I nosník. Tato nová svislá konstrukce výrazně zlepšila pevnost a stabilitu.  

Kapalinová převodovka Hydratork
Kapalinová převodovka Hydratork

V tomto roce je představena kapalinová převodovka Hydratork. Převodovku Hydratork navrhla a vyrobila společnost CLARK a využívala měnič točivého momentu namísto suché spojky.  

Paletové vozíky Hydrolift a Electrolift
Paletové vozíky Hydrolift a Electrolift

V tomto roce jsou představeny paletové vozíky Hydrolift (se spalováním motorem ) a Electrolift (s elektrickým pohonem). Později pod značkou Powrworker byl Electrolift používán jako ruční vozík s pohonem. Byl v nabídce pro paletové, plošinové, tažné a vysokozdvižné vidlicové skladové vozíky.  

Inovativní pohon Dynatork
Inovativní pohon Dynatork

V tomto roce společnost CLARK uvedla inovativní pohon Dynatork. Dynatork byl zařízení pro elektromagnetický přenos výkonu mezi spalovacím motorem a převodovkou. Nahrazoval suchou spojku, do té doby používanou na všech vysokozdvižných vozících.  

Model Yardlift 40
Model Yardlift 40

V tomto roce byl uveden model Yardlift 40. Yardlift 40 byl začátkem pneumatické série Yardlift. Byl určen pro venkovní i vnitřní použití ve výrobních a expedičních zařízeních.  

Model Trucloader
Model Trucloader

V tomto roce je uveden model Trucloader. Byl určen pro provoz s omezeným zdvihem nebo nosností podlahy a byl vyráběn až do roku 1967.  

Model Planeloader
Model Planeloader

V tomto roce byl představen model Planeloader, první vysokozdvižný vozík s pneumatikami od společnosti CLARK. Byl hlavně určen pro provoz v terénu pro spojenecké letecké základny během II. světové války. Válečné přebytky modelu Planeloader využívali zelináři, dodavatelé a letecké společnosti. Společnost CLARK byla oceněna cenou „E“ armádního námořnictva za vynikající válečnou výrobu. Společnost CLARK je prvním výrobcem vysokozdvižných vozíků, který začal lepit na vysokozdvižné vozíky výstražné štítky.  

První elektrické vozíky
První elektrické vozíky

V tomto roce byly představeny první elektrické vozíky Clipper, Carloader a Utilitruc. Ovšem z důvodu poptávky po modelech Carloader a Clarktor ve válečném období byly uvedeny naplno do výroby až v roce 1945.  

Vozík Clipper
Vozík Clipper

V tomto roce je představen Clipper. Clipper se stal standardem pro výrobu vysokozdvižných vozíků se spalovacím motorem a zároveň dosáhl objemu 50 procent z celého prodeje vozíků s nosností 2 000 liber. Stejně jako modely Carloader a Utilitruc se model Clipper vyráběl až do roku 1964.

Vozík Utilitruc
Vozík Utilitruc

V tomto roce byl představen Utilitruc. Tento vysokozdvižný vozík společnosti CLARK pro těžký provoz se používal zejména ve výrobě kovů a v přístavech a výroba se udržela až do roku 1964.

Vozík Carloader
Vozík Carloader

V tomto roce byl představen vozík Carloader, první vysokozdvižný vozík s moderní krátkou spojkou a spalovacím motorem na světě. Carloader se vyráběl sériově již od svého uvedení a zároveň jej začali kopírovat i mnozí další výrobci vysokozdvižných vozíků. Výroba se udržela až do roku 1964.

Vozík Tructier
Vozík Tructier

V tomto roce byl uveden Tructier. Tructier byl první vysokozdvižný vozík na světě se spalovacím motorem, který používal pro zdvih hydrauliku a nikoli řetězy a lana.

Vozík Clarktor
Vozík Clarktor

V tomto roce je představen vozík Clarktor. Clarktor měl kapacitu tažné síly 2000 a 2600 liber. Clarkat nahradil Duat, který měl kapacitu jen 1500 liber. Byl používán jako tažné zařízení pro různé náklady a materiál a vyráběl se až do roku 1982.

Vozík-tahač Duat
Vozík-tahač Duat

V tomto roce je představen vozík-tahač Duat. Duat byl používán jako tažné zařízení pro vlečky, např. s nákladem dřeva nebo průmyslových materiálů.

První Truclift s hydraulikou
První Truclift s hydraulikou

V tomto roce je představen Truclift, vysokozdvižný vozík se spalovacím motorem. Truclift byl prvním vysokozdvižným vozíkem se spalovacím motorem na světě, který používal hydrauliku pro zvedání nákladu a nikoli mechanické převody a páku. Vozíky a vysokozdvižné vozíky se pak začaly vyrábět v novém závodě CLARK v Battle Creek v Michiganu.

Založení továrny v Michiganu
Založení továrny v Michiganu

V Buchananu v Michiganu vznikla divize vozíků CLARK Trucktractor Company jako divize společnosti CLARK Equipment Company. V tomto roce je firma CLARK Material Handling Company přímým následníkem společnosti CLARK Tructractor Company. Společnost CLARK vstupuje na zahraniční trhy a první vozík je dodán do Francie.

První stroj
První stroj

První vozík byl vyroben v Buchananu v Michiganu zaměstnanci společnost CLARK Equipment Company. Byl to světově první průmyslový vozík se spalovacím motorem. Původně byl vozík vyroben s plošinou nebo nákladní korbou a nakládal a vykládal se ručně. Používal se k vnitropodnikové přepravě materiálu mezi různými výrobními odděleními společnosti CLARK, jako bylo oddělení náprav, oddělení výroby kol a vrtací dílna. Nicméně návštěvníci závodu byli ohromeni jeho praktičností a požadovali, aby ve společnosti CLARK vyrobili vozík i pro ně. Tak v roce 1918 bylo vyrobeno osm vozíků a v roce 1919 již bylo vyrobeno více než 75 kusů.